Jumaat, 30 Mei 2014

Biskut Oat Chocolate..

Assalamualaikum wrh..

Ini cerita petang smalam...
Sekarang kn famous dgn biskut ni.. Aku ni pon x ketinggalan r belajar sesuatu yg baru, lagi pon bahan2nye mudah sgt2.. x pyh pening2 kepala nk g kt kedai menjual barang kuih.. Kat kedai runcit bersepah2 jual... kihkihkih.. En. Tunang pernah ckp biskut ni sedap mse aku shopping kat Mydin minggu lepas.. (dlm ati aku, terdetik jgak, nnti r bila2 aku belajar, aku wat kn, mkn smpai kenyang.. Aku suke klu aku wat, en. Tunang suke ni.. X sabar plak nk kawin, nk masakkan die mkanan yg die suke.. Setakat ni bnyk resepi yg menanti ni tp xleh wat, sbb family aku x bpe suke.. :-)

Setelah mengodeh2 kt pak google, jumpe resepi biskut ni.. Jam2 2 jgak r aku g kedai kek "KingHin" cari white choc n acuan..
Sebenarnye ni tekak org pose, kat dlm opis, x sabar2 plak nk blk umh, sbb nk wat bende alah ni..

 Inilah bahan2nye.. Simple kn?? 
Oat 1 cawan, Nestum 1 cawan setengah dan white choc 1 bar..
(Pastikan choc 2 halal ye, aku pkai white compound choc brand "beryl's")

* Oat n Nestum disatukan..
* White Choc di "double boiler" kn dulu..
* Bila choc dah cair masukkan nestum n oat.. Kacau hingga rata..
* Masukkan dalam acuan.. (acuan ikut suka)

 Sebelum dimasukkan dalam freeze.. Acuan sampan 2 juz suka2 je.. Pempuan bese r kn??

 Simpan dalam Freeze dalam 5-10 minit dah ckop dh.. Ni hasil bila dah keras n dah dikuarkan dari acuan..

 Nyum... Nyum.. nyum.. Sedia tok dimakan..
Maaf r yerk, percubaan yg pertama ni, agak manis skt, al maklum ler org pose kn, mne blh rase..
Kurangkan manis dalam masakan... InsyaAllah next time wat lagi..
 
Tip untuk kurangkan manis : 

1) Kalau xnk manis, korang blh lebihkan oat.. Jgn tambah nestum ye, sbb nestum dah manis..
2) Choc jgn terlalu bnyk, cukop ia blh melekat antara satu sama lain..                                   
3) Sebelum masukkan dalam acuan, sila rasa dulu yerk, jgn terlalu manis n tawar, tkot nnti
terbantut nafsu kita nk mkn bila dah siap.. weee... :-v
4) Kalau nk lagi sedap or lemak, korang blh ltk serbuk badam or badam cincang..

* SeLaMaT MeNcuBa *

*************************************************************************************

Tiada ulasan:

Catat Ulasan